Eksperci od ładowania
– Dopłaty do zakupu
Wsparcia dla elektromobilności spopularyzowały pojazdy
elektryczne (BEV) w większości krajów Europy. W Polsce, w ramach programu
NFOŚiGW „Mój elektryk”, można uzyskać dopłątę w wysokości 18,75 tys. zł lub – w
przypadku posiadania Karty Dużej Rodziny – nawet 27 tys. zł. Dodatkowo cieszą
się przywilejami, które nie przysługują użytkownikom samochodów z
konwencjonalnym napędem.
– Dopłaty do zakupu
Wsparcia dla elektromobilności spopularyzowały pojazdy
elektryczne (BEV) w większości krajów Europy. W Polsce, w ramach programu
NFOŚiGW „Mój elektryk”, można uzyskać dopłątę w wysokości 18,75 tys. zł lub – w
przypadku posiadania Karty Dużej Rodziny – nawet 27 tys. zł. Dodatkowo cieszą
się przywilejami, które nie przysługują użytkownikom samochodów z
konwencjonalnym napędem.
– Darmowe parkowanie
Z badań przeprowadzonych przez InsightOut Lab wynika, że 66 proc.
ankietowanych Polaków chciałoby mieć możliwość parkowania za darmo
w płatnych strefach postojowych. Legislatorzy wychodzą naprzeciw
elektromobilności. Już dzisiaj właściciele samochodów elektrycznych
(BEV) mogą parkować za darmo w strefach płatnego parkowania niestrzeżonego
(SPPN), wszystkich polskich miast*.
* Ustawa o elektromobilności i paliwach alternartywnych
– Korzystanie z buspasów
Jedną z korzyści posiadania „elektryka” jest możliwość korzystanie z buspasów. Taką możliwość daje art. 148a ustawy Prawo o ruchu drogowym*. To kolejny bonus dla elektromobilnych kierowców, dzięki któremu mogą płynnie poruszać się po zatłoczonych centrach miast i oszczędzać czas. Profity elektromobilności nie kończą się ekologii. Mają także wymiar finansowy i praktyczny.
– Zwolnienie z akcyzy
Zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym, elektryczne samochody osobowe (BEV) oraz pojazdy zasilane wodorem (FCEV) – w rozumieniu ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych – zwolnione są z podatku akcyzowego. To wymierna oszczędność oraz jednocześnie zachęta do nabywania pojazdów, które wykorzystują paliwa alternatywne i przyczyniają się do poprawy jakości powietrza. Elektromobilni kierowcy oszczędzają nie tylko na zakupie, ale także na późniejszych kosztach eksploatacji pojazdu.
– Wyższe odpisy amortyzacyjne
Osoby wykorzystujące samochód do prowadzenia działalności gospodarczej mają możliwość odliczenia odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia pojazdu. Odliczenie podatkowe dla samochodów spalinowych i hybrydowych wynosi obecnie 150 tys. zł, zaś dla elektrycznych aż 225 tys. zł. Innymi słowy, limit amortyzacji samochodu elektrycznego jest aż o 75 000 zł większy niż w przypadku innych typów napędu. Elektromobilni kierowcy są uprzywilejowani także pod względem podatkowym.
Wjazd do Stref Czystego Transportu
Emisja pochodząca z transportu drogowego w centrach dużych miast odpowiada nawet za 80 proc. zanieczyszczenia powietrza. Dlatego w polskich gminach wkrótce zostaną utworzone Strefy Czystego Transportu (SCT) w. Pojazdy elektryczne, napędzane wodorem i innymi paliwami alternatywnymi mają prawo nieogranioicznego wjazdu do SCT. Elektromobilnych kierowców nie ograniczają przepisy, które redukują ruch pojazdów zatruwających środowisko naturalne.
* Instytut Transportu Samochodowego
#velypl #csmm #elektromobilność