Pierwsza część kompendium wiedzy o sposobach ładowania „elektryka”.

Samochody elektryczne korzystają z różnego rodzaju złącz umożliwiających ładowanie akumulatora trakcyjnego. Najpopularniejsze złącza w Europie to Type 2 (prąd przemienny – AC) oraz CCS i CHAdeMO (prąd stały – DC). Część ogólnodostępnych stacji ładowania jest wyposażona w kable umożliwiające bezpośrednie podłączenie samochodu elektrycznego, część oferuje jedynie gniazda, do których należy podłączyć własny kabel. Kable oraz inne akcesoria można zakupić na www.vely.pl europejskim standardem szybkiego ładowania (DC) jest złącze CCS, jednak większość stacji jest wyposażone również w złącze CHAdeMO. W przypadku, gdy samochód elektryczny jest kompatybilny ze standardem CCS, jedno gniazdo służy do ładowania zarówno prądem przemiennym (Type 2), jak i prądem stałym. W tym drugim przypadku konektor CCS zostaje umieszczony w gnieździe Type 2 i wypełniania dodatkowo dwa styki umieszczone na dole gniazda. Gdy pojazd obsługuje standard CHAdeMO, gniazda do ładowania prądem stałym i przemiennym są odrębne, jednak umieszcza się je obok siebie.W związku z powyższym koszt pełnego naładowania akumulatora o pojemności 50 kWh powinien mieścić się w przedziale ok. 55-125 zł w przypadku wolnych stacji AC oraz od 100 zł w przypadku szybkich ładowarek DC. Czas ładowania jest uzależniony od typu ładowarki ale również od pojemności akumulatorów i waha się od kilkudziesięciu minut do kilku godzin. #velypl #csmm #elektromobilność